Summa sidvisningar

söndag 3 mars 2013

Överfull scrapslåda....

 
 
I måndags em så  fylldes min scrapslåda till max!!!Tygbitarn ramlade ur på golvet och bordet,,,,vad gör man då?
Jo, man sätter sig och syr ihop alla remsor,,mörka ljusa...hip som happ!!Bara sy ,,,,,och det gjorde jag!!
På kvällen så var då denna topp färdig!!

Ja ni vet detta Jelly Rolls race som är så kul!!Riktigt vanebildande är det.Har ni inte testat så GÖR det!!
För det första är det jätte kul att sy ,,det går fort och det blir bra!!

Man använder en rulle med Jelly Roll,,syr i hop remsorna  i 90gr vinkel till en hel lång remsa..alla 40 remsorna.Pressar och klipper bort de sömmar där man sytt ihop remsorna.((Är du riktigt smart syr du en till söm ,,med sömsmån och klipper emellen de sydda sömmarna ,,så får du ju små trianglar på köpet!))Tar början på remsan i rullen ...klipper av ca 50cm av den,,och lägger tillsammans med slutet på de sista ändan på rullen ,,räta mot räta och syr ihop dessa remsor med varandra med raksöm..Du klipper av en halv remsa först för att få en förskjutning på remsorna.Första sömmen är låååång ,,allt eftersom du fortsätter och syr ihop remsorna med varandra blir de ju kortare och kortare,, och ett roligt mönster växer fram!!!
När man sytt ut sömmarna till slutet  klipper jag upp dem ,varje gång..När allt är ihopsytt får du en härlig quilt ,,lite trasmatte stuk på den.


 
 
 
Här kommer flera quiltar jag gjort i denna teknik!!
 

 
 
 
 
 
 
Kommer ni håg när jag började sy dessa remsor.....innan jul och som sagt ,,nu är jag såld!!
 
Fick frågan häromdagen ,,vad skall du göra med alla dessa quiltar..ni vet ju centrallager B,,,men just med denna tekniken kan man faktisk sy ihop sina remsor och ha som bakstycke till andra ""finare"" quiltar.
 
ROLIGT är det iaf!!!
 
Sist men inte minst vill jag Gratulera min älskade Rutkock idag,,så här fortsätter vi med skumpan,,,eftersom det är hans dag denna söndag..och jag vill också passa på att Tacka er för era grattishälsningar igår !!Det värmer mina vänner!!
 
Testa nu detta roliga race,,ni kommer inte att ångra ER!!!
 
Bambikramar!!
 






6 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lika snyggt och fräscht!! Måste någon gång testa detta race.... Anna har en supersnygg rulle i blått!!! Kramar från MonicaJ

Bibbi sa...

Inte kan du väl vara förvånad över att din scrapslåda blir full?? Laddad med dina specialbatterier som du är kan det inte bli annat fattar du väl!?
Fint blev det som vanligt!
Kram

Maja sa...

DURACELL, Duracell, Duracell!!
Hur orkar du???
Ännu ett arbete att kvilta;-) Grattis!!!
KRAM

Anonym sa...

Grattis till er bägge två hoppas ni har det bra krAmisar märit

Lena sa...

Vad du är klok, plötsligt klack det till hos mig. Baksidestyg kan ju faktiskt vara svårt att få till ibland tycker jag. Och naturligtvis ska man göra även denna sida till sin egen! Att det därtill är roligt är ju inte helt fel!
Tack för den praktiska knuffen i rätt riktning!
Lena i Örebro

Wivi sa...

Grattis till din Rutkock som ser till att du får mat i magen så att dina batterier blir laddade.
Kram